28.11.11

Op je plaat gaan

Waarom is het toch zo ongelooflijk genant om in het openbaar ten val te komen?
Is het omdat alle 'guards' even 'down' gaan? Zo loop je, zelfverzekerd ogend en al, op je nieuwe laarzen door een winkelstraat en het volgende moment lig je tegen de vlakte, hulpeloos en in wonderlijke positie op voetenniveau.
Al tijdens het vallen bedenk je je hoe snel je dadelijk weer op gaat staan, kan niet verrekken hoe zo'n pijn je knie ook doet. Zo gauw mogelijk terug naar je zorgvuldig opgekweekte imago van mijgebeurtniksheid.
Het kan zijn dat ik, toen ik gisteren dus ten val kwam op het spiegelgladde travertin van ons plaatselijke shopwalhalla, een dusdanig arrogante bek trok van niksaandehandjonges, gewoon doorlopen allemaal, ik wilde hier gewoon even dit interessante fossiel in het natuursteen wat dichterbij bekijken, dat men daadwerkelijk dacht dat het bij de show hoorde, maar het viel me op dat niemand, maar dan ook echt niemand naar me toe kwam om te helpen, of te vragen of het wel ging.
Mensen die ik aankeek, keken zelfs weg. Maar een relativerende opmerking, waarmee ik mijzelf weer mee in de plooi had kunnen kneden, had toch echt een aangever nodig. En ik was in mijn eentje.
In plaats daarvan werd ik een paar meter verder wat streng toegesproken door een wat oudere man: "Dat moet je niet meer doen, hoor!"
Nee, vertel mij wat.
Maar dat ik eigenlijk helemaal geen goede alles relativerende opmerkingen meer op voorraad had, waarschijnlijk uit mijn  hoofd geschud tijdens het vallen, net als de rest van de boodschappen waar ik niet mee thuis kwam, bleek uit mijn lollig bedoelde, maar in werkelijkheid belachelijk misplaatste antwoord: "Nee, u heeft gelijk. Ik kan ook beter niet meer 's ochtends al beginnen met drinken."
Waarmee ik voor de tweede keer op mijn plaat ging. Figuurlijk dan.




5 opmerkingen:

NOVY zei

"Ik kan ook beter niet meer 's ochtends al beginnen met drinken."
Hahahahaha, jawel, hij is sterk!

ingeborg zei

Ooh f*ckerydoodledoo. Ik zou ze aanklagen, zo'n gladde vloer kan toch ook echt niet in een shopwalhalla. Juist daar wil je natuurlijk gewoon je mooie schoenen kunnen dragen, duh.

Herma zei

@ Novy: Ik geloof niet dat die man het een hele sterke vond, hoor! Hij keek me aan of hij water zag branden. :)
@Ing: Stefan begon ook al over aanklagen. Toen ik vroeg op welke grond zei hij: geleden emotionele schade. Ha! Haha!

Petra zei

Je zou er een drankverslaving van krijjgen! Haha!
Wat ik wel weet is dat de wereld zou er een stuk vrolijker uit zou zien als er meer mensen zouden zijn met zo'n geweldig gevoel voor humor als jij! Heerlijk!
Groetjes Peet

Herma zei

Ja, ik was natuurlijk broodnuchter, maar daarna wel aan een borrel toe... ;D