7.2.10

"Oerknal, oerknal" scanderen met een groene CDA-ballon in de hand

Deze week begon interessant toen de filosoof in Nona ontwaakte en zij mij begon te bestoken met existentiële vragen, waaronder het prangende: "waarom bestaat de aarde?" Ook viel het nodige af te vragen over hoe het nou ook al weer zit met je botten en de bloedsomloop enzo en toen ik mij daar stotterend en licht zwetend doorheen had weten te kletsen, zei ze: "maar nu weet ik nog altijd niet alles over hoe je hersenen werken!" Deze schier eindeloze zucht naar informatie vroeg om maatregelen; hier was extra ondersteuning nodig. Een Boek met Antwoorden.
Wij hadden vandaag dus een missie die, het laat zich raden, ons naar de dichtsbijzijnde boekhandel voerde waar we, onder andere, een pop-up boek vonden over het ontstaan van de aarde*. Op de eerste bladzijde van dit leuke boek bevindt zich een kunstig gevouwen oerknal, die bij het openslaan van de pagina zowat in je gezicht springt en die enorme indruk op onze jonge onderzoeker maakte.
Uiterst tevreden stapten we met onze aankopen naar buiten, waar we rechtstreeks in de fuik liepen van een stemmers wervende CDA'er, die mij door de wol geverfd en zonder een blik waardig te keuren straal voorbij liep om zich rechtstreeks tot mijn kind te wenden: "Wil jij wel een mooie kleurplaat?" Nou, dat wilde Nona natuurlijk wel. En die mooie groene ballon, daar zei ze ook geen nee tegen! Nona's dag kon niet meer stuk! Prachtige nieuwe boeken gekregen, twee kleurplaten en een ballon-op-een-stokje met CDA erop! CDA, geen idee wat dat is, maar de ballon was het einde! Vrolijk hoppend en zwaaiend met de ballon liep ze met ons mee. Ze was zo blij en tevreden dat ze er terplekke een bijpassend liedje bij besloot te verzinnen. En zo kwam het dat er vanmiddag een merkwaardig gezelschapje over de Oude gracht in Utrecht trok. Twee enigzins opgelaten volwassenen met in hun kielzog een klein, blij meisje met een stralend humeur en een grote, groene CDA-ballon dat uit volle borst;  "Oerknal, oerknal, dat is gewoon een oerknal" zong.
We zagen een paar lachende gezichten, maar ook een enkele zuurpruim die je bijna kon horen denken: "Pro-vo-cátie! Je reinste provocatie, en dát is het!"


* "Het begin van alles -de oerknal en wat erna kwam in 11 pop-up platen-" door Neil Layton. Uitgave van Winkler Prins.

5 opmerkingen:

Ingeborg zei

Oooohhww, wat is het toch een heerlijk kind! 'Ik zing dus ik ben'.
Dat ik dat nou weer gemist heb op die goeie Oude Gracht..

Herma zei

Hihihi!

Nicole zei

Slim om een kind je product te laten promoten!
Leuk geschreven stukje!

Anoniem zei

Gaat het liedje nog verder?
Ik voel een hit aankomen.
F.

Herma zei

Ik zou er eigenlijk een slaatje uit moeten slaan, he? In deze tijden van shalalalie en dergelijke.
Ik zal Nona es polsen!